سرمقاله

بسم الله الرحمن الرحیم
به لطف حق چهارمین شماره از نشریه پلاک 20 را آغاز می کنیم. خدا را شاکریم که دانش آموزان بسیاری در تهیه این نشریه مشارکت دارند.از این هفته نشریه فقط در روز چهارشنبه بارگزاری می شود. سعی بر این است که از تمامی مطالب دوستان عزیز استفاده گردد ولی ممکن است به علت فراوانی مطالب بعضی از آن ها به شماره های بعدی موکول شود.
در این هفته شهادت امام محمد باقر(علیه‌السلام) را پشت سر گذاشتیم و عید سعید قربان راهم در پیش رو داریم. پیشاپیش این عید بزرگ را تبریک عرض می کنیم و امیدواریم از مطالب این شماره لذت ببرید.
 
من الله توفیق
محمد حسین وارسیان

مذهبی

 
 
پنجه شاهی            قریشی        
         پایه هفتم                  
 
در ۲۰ سال عمر بابرکت امام محمدباقر(علیه‌السلام) دانش دین و احکام گسترش یافت.
امام محمد بن علی بن حسین بن علی
(علیه‌السلام)،امام پنجم شیعیان اثنی عشری می باشند.
لقب بسیار معروف و به حق ایشان "باقرالعلوم"(به معنی شکافنده ی علم) می باشد،لازم به ذکر است که نام و لقب ایشان را پیامبر عظیم شان اسلام(صلی الله علیه و آله)انتخاب کردند،ناقل این نام جابربن‌عبدالله‌انصاری می باشد.او زمانی که امام باقر
(علیه‌السلام) را برای اولین بار استشمام و لمس کرد(به علت کهولت سن نابینا شده بود)به او چنین گفت که جدت رسول الله(صلی الله علیه و آله) از او(امام باقر) نشانی داده به من(جابر بن عبدالله) که تو شکافنده ی علم هستی،که به همین سبب لقب تو باقر العلوم است.
امام باقر
(علیه‌السلام) در دوران زندگی خود در سه سالگی واقعه کربلا را تجربه کردند و به قول خودشان واقعه ی دردناک عاشورا به خوبی یادشان بود.
پس از امام سجاد
(علیه‌السلام) شبهاتی در مورد امام بعدی مطرح شد که بعضی ها زید بن علی(فرزند امام سجاد(علیه‌السلام)) را امام خواندند اما پس از دیدن امام باقر(علیه‌السلام) و علم ایشان به ایشان ایمان آوردند.
امام باقر
(علیه‌السلام) همواره در حال مبارزه با اسرائیلیات و بدعت گزاران بودند، زیرا که این دو پایه و اساس اسلام را خشک و شکننده و سست میکنند.
(که این دو در زمان ما نیز فعالیت بسیاری دارند)
ایشان سر انجام به دست ولید بن عبدالملک،به وسیله زین آغشته به زهر به شهادت رسیدند.
او به راستی احیا کننده ی دین اسلام بود و جرقه ی پیشرفت علم و شاگرد پروری بود.
والسلام علیکم ورحمته الله و برکاته
 

انتشار برای نخستین بار؛ شرح زندگی سیاسی امام باقر(علیه‌السلام) توسط آیت‌الله خامنه‌ای در سال ١٣۶١

با شهدا

شهید آوینی(قسمت دوم):                                                        

  

گروه فرهنگی شهید آوینی

پایه هشتم

بسم رب الشهدا
گروه فرهنگی شهید آوینی قرار است از امروز تا چند هفته آینده شما را با سید شهیدان اهل قلم آشنا کند گروهی که توسط دانش آموزان دوره 23 صلحا تاسیس شده سعی داشته که بیشتر به سمت تولید محتوا برود و الحمد الله به لطف خدا این گروه توانسته که حدود 80 درصد این خواسته خود را بر آورده کند
سیر فیلم هایی که قرار است مشاهده کنید به این شرح است:
ابتدا با زندگی نامه این شهید بزرگوار آشنا می شویم.
و بعد از آن چندی از آثار سید شهیدان اهل قلم توسط این گروه معرفی می شود .
و سپس به شهادت این شهید فرهنگ پرداخته می شود.
و در نهایت کار به شما چند کتاب برای آشنایی بیشتر با شهید سید مرتضی آوینی معرفی خواهد شد
ان شاءالله که با آشنایی با شهید فرهنگ بتوانیم سبک زندگی مان را شهدایی کنیم و با شهدا مانوس باشیم.
و حالا در قسمت اول که جزو مهمترین قسمت ها هست سعی داریم شما را با کودکی و جوانی شهید آوینی آشنا کنیم.
شاید تعجب کنید اما در جوانی شهید سید مرتضی آوینی به کامران آوینی معروف بوده و ....
شاید برایتان جای سوال باشد که چگونه با تلنگری کامران آوینی به سید مرتضی آوینی تبدیل
می شود؟
پس حتما به شما توصیه می کنم که کلیپ اول و دوم گروه فرهنگی شهید آوینی را از دست ندهید.

زندگینامه : (بخش اول) 

زندگینامه : (بخش دوم) 

دانستنی ها

                          
                                                                                                     
 
 
 
 
 
  محمد صدرا جعفری

                                                                                                     پایه هفتم 

آیا میدانید که لاک پشت تنها جان داریه که از زمان دایناسورها تا کنون تمام سختی‌های جهان را دیده و منقرض نشده ؟
راز این ماندگاریش اینه که همیشه در خانه می ماند!!!!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

این خطای دید، ابتکار یک روانشناس ژاپنی‌ است.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سمت چپ تجهیزات محافظتی در کره‌ی جنوبی است و سمت راست تجهیزات محافظتی در آمریکا!

چطور منطقی است که ‎آمریکا -یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا- برای تجهیزات محافظتی باید ازکیسه پلاستیک زباله استفاده کند؟
:grin:جهت دوستانی که برای دیدار دیار غرب میروند بد نیست بگم: حتما هنگام رفتن پلاستیک زباله جهت درامان بودن ازویروس منحوس کرونا باخود همراه داشته باشین!!!!


 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

سن ذهنتان چقدر است؟

     

  سید مجتبی مرعشی   

پایه هفتم           


   
      دبیرستان صلحا
    
      شماره چهارم
      تابستان 1399
      مدیر مسئول : واحد فرهنگی دبیرستان صلحا
      
 
 

آموزش نرم افزار

آموزش نرم افزار تدوین صدا: (قسمت سوم)                           
                                                                                                                رامشینی 
                                                                                                                  پایه نهم
 
خیلی وقتا شده که میخواستیم یک صوتی رو تدوین کنیم ولی یا برنامه درست و حسابی ای نداشتیم یا اینکه بلد نبودیم چجوری از برنامه مون استفاده کنیم !!!


با ما همراه باشید تا هم با یک برنامه درست و حسابی آشنا بشیم و هم طرز استفاده ازش رو یادبگیریم
 
 

دنیای فناوری

 
 
 
ترفند کنترل صفحه موبایل:                                                                 
 
محمد مهدی نیکومندی
 پایه هفتم          

 

برای اینکه به توانی کار هایی که در فیلم گفته شد را انجام بدهی باید این دو نرم افزار را نصب کنید.

لینک نسخه اندروید:

yun.ir/0uhje1

لینک نسخه ویندوز:
yun.ir/yy95ja

این نسخه ها کرک شده اندو باید طبق راهنمای نصب آن رفت.

-----------------------------------------------------------------------------

اخبار دنیای فناوری:(شماره 1)

حافظی پور    

پایه هفتم     

سلام دوستان.از این به بعد هر دو هفته یک بار با اخبار علم و فناوری در خدمتتان هستم.

معما و هوش

  معما و هوش :                                                   

                                                                                           

 

 

  اکبری        

                                                                                                                 پایه نهم       

 

جانوران

حسینی      
پایه نهم      
  گور + خر !
 

پادکست نوای امید

 
به نام خدا:small_orange_diamond:
یادتونه شب های ماه رمضان با هم خاطرات محمد رو گوش می دادیم؟:thinking_face:
دوست دارین ببین فرار محمد و رفقاش به کجا رسید؟:thinking_face:
می خواین بدونین برا علی و مهدی و الیزابت چه اتفاقی افتاد؟:thinking_face:
دوست دارین بفهمین محمد چرا رفته بود وزارت اطلاعات؟:thinking_face:
می خواین بدونین اصلا محمد برا چی رفته بود زندان؟:thinking_face:
دوست دارین ببینین تو دنیا چه اتفاقی می افته؟:thinking_face:
می خواین بفمین محمد چرا انقدر سریع کار هاش پیشرفت؟:thinking_face:
اصلا دوست دارین ببینین چرا محمد وارد زندگی ما ها شده؟:thinking_face:
اگه دوست دارین جواب این سوال هارو پیدا کنین پس فصل دوم نوای امید رو دنبال کنین
 حالا با هم تیزر قسمت اول را ببینیم:

آموزش قرآن

 آموزش قرآن:(جلسه دوم)                                           

                                                                                                            مهدی دهقان

                                                                                                               پایه هشتم

  در زیر لینک پرسش و پاسخ این کلاس قرار دارد:

              https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeajMUAxNUOXZ7fI6nqSbmwNlVTdU277oZO0s65OOoRMVI_Lg/viewform?usp=sf_link

 

 

نجوم

                                                  

محمد مهدی روحی  

پایه هفتم        

دسته بندی کهکشان ها:

کهکشان های مارپیچی:

کهکشان های مارپیچی رایج ترین نوع کهکشان در جهان هستی می باشند. کهکشان راه شیری و کهکشان مجاورش آندرومدا از این نوع کهکشان ها هستند. این مارپیچ ها مجموعه ای از سحابی ها و دیسک های چرخندۀ ستاره ای عظیم میباشند که توسط ماده تاریک احاطه شده اند. محدوده نورانی واقع در مرکز یک کهکشان، “منحنی کهکشانی” نامیده می شود.

کهکشان های بیضوی:

کهکشان های بیضوی شکل تقریبا به شکل یک تخم مرغ میباشند و به طور گسترده در خوشه های کهکشانی و گروه های متراکم و کوچکتر یافت می شوند. بیشتر کهکشان های بیضوی دارای ستاره های پیرتر و با چگالی کمتر می باشند و به دلیل کمبود گاز های مورد نیاز برای تشکیل ستاره ها و ابرهای غباری، عمل تشکیل ستاره های جدید در آنها کمتر اتفاق می افتد.امروزه ستاره شناسان بر این گمانند که هر کهکشان بیضوی شکل یک سیاهچاله بسیار متراکم در مرکز خود دارد که با تراکم خود کهکشان نیز بی ارتباط نیست.

کهکشان های نامنظم:

 
 
کهکشان های نامنظم همانطور که در نامگذاری آنها گفته شد در “شکل” نامنظم هستند. بهترین مثال قابل مشاهده از زمین برای این دسته، “ابر ماژلانی کوچک” میباشد. کهکشان های نامنظم را به دلیل عدم وجود ویژگی های هیچ نوع از دو نوع کهکشان های ذکر شده، نمی توان در آن دسته بندی ها جای داد. بعضی از این کهکشان های کوچک نامنظم بعنوان “کهکشان های نامنظم کوتوله” شناخته شوند. این کهکشان ها شباهت بسیاری به کهکشان های تشکیل شده در ۱۳.۵ میلیارد سال پیش دارند. کهکشان های نامنظم براساس ساختارهای آنها(یا عدم وجود این ساختارها) تقسیم بندی می شوند.
-----------------------------------------------------------------------------
 

      

سید محمدعلی میری   

پایه هفتم           

عکاسی در آسمان شب:

عکاسی نجومی و آسمان شب یکی از شاخه های جذاب هنر عکاسی به شمار می آید. عکس های زیبا و مسحورکننده آسمان شب باعث شده تا هر روزه علاقه مندان بیشتری به این شاخه روی آورده و آنرا به عنوان یک سرگرمی یا فعالیت حرفه ای  برگزینند. اگرچه گرفتن چنین عکس هایی آنقدرها هم مشکل نیست اما نیازمند صبر و حوصله فروان، انتخاب مکان مناسب و تمرین زیاد است

در ادامه این مقاله به نکات عکاسی آسمان شب و برخی تکنیک های  رایج در عکاسی نجومی خواهیم پرداخت. این نکات برگرفته از مقالات  و  نوشته های  برخی از موفق ترین  و بزرگترین عکاسان جهان می باشد و به شما کمک خواهد نمود تا درک بسیار بهتری از ملزومات، مفاهیم و نکات کلیدی در عکاسی آسمان شب بدست آورید...

 

 آسمان شب

آسمان شب متغیر است. بعضی از شب ها  به رنگ خاکستری و ابری، برخی شب ها پوشیده   با  ستارگان، و برخی شب ها شاهد حرکت ابرها  و جبهه های آب و هوایی  مختلفی هستیم. استفاده از سرعت های   شاتر طولانی مدت، راهکار و کلیدی برای  گرفتن عکس هایی تخیلی و بسیار زیبا از آسمان شب است. پس صبور باشید و خواهید دید که این نوع از عکاسی به  طبیعت دوم شما تبدیل خواهد  شد     

           

ادمه دارد...